Prísľub od vlády, ktorý garantoval rozbehnúť výstavbu južného obchvatu Trnavy už v budúcom roku, sa nenaplní. Začiatok stavby sa opäť posúva.
TRNAVA. Radnica už viac ako osem rokov vyvíja maximálne úsilie pre dobudovanie uceleného obchvatu mesta. Severný obchvat sa jednoznačne mestu vyplatil, odklon tranzitov je v meste evidentný. Na južný však obyvatelia stále čakajú.
Podmienky splnili
S výstavbou južného obchvatu sa malo začať už na budúci rok. Mesto si splnilo svoj záväzok, ktorý dal Slovenskej správe ciest (SSC) ešte exprimátor Štefan Bošnák.
„Išlo o výstavbu okružnej križovatky na Bratislavskej ulici, z ktorej sa bude dať napojiť priamo na obchvat," spresnil Milan Horák z mestského odboru územného rozvoja a koncepcii. Tú dokončili ešte minulý rok.
Okrem toho sa s SSC dohodlo, že Trnava zabezpečí dopravno-inžinierske podklady, hlukovú a emisnú štúdiu a SCC zasa zámer a správu o hodnotení.
Projekt s dvoma pruhmi muselo mesto prerobiť na štyri, s mimoúrovňovými pripojeniami. Z odhadovaných 700 tisíc eur na výstavbu sa preto jeho cena podstatne zvýši.
Nedoriešené je aj prepojenie s miestnou časťou Modranka. Proti prepojeniu Bulharskej s Jabloňovou sa postavilo niekoľko obyvateľov, ktorí spísali petíciu. Za pravdu im nakoniec dal aj Najvyšší súd Slovenskej republiky, ktorý rozhodol, že boli porušené ich práva.
„Už v minulosti, keď v tejto lokalite vznikali nové rodinné domy, stavebné povolenia sa udeľovali s podmienkou, že po súčasnej Jabloňovej ulici povedie spojovacia cesta," skonštatoval ešte vo februári 2009 Pavol Tomašovič, hovorca mesta Trnava.
Trasa južného obchvatu a priestorové usporiadanie navrhovaných stavieb je v súlade s platným Územným plánom mesta Trnava a jeho zmenami a doplnkami, aktualizovaným ešte v septembri 2004.
Budúci rok nezačnú
Hoci SSC uvažovala o roku 2016 ako termíne začiatku výstavby obchvatu, teraz sú vo vyjadreniach opatrnejší. „Táto, ako aj iné akcie, musia mať najprv kladnú štúdiu realizovateľnosti. Až na základe nej a po jej dodaní, pravdepodobne do jesene 2016, môžeme odpovedať na otázky," napísala Lenka Salvianyová z kancelárie generálneho riaditeľa SSC.
Pýtali sme sa napríklad aj to, kedy plánujú spustiť výstavbu a čo sa momentálne v rámci prípravy na ňu rieši. Celý obchvat by mohli stihnúť postaviť v priebehu dvoch rokov. Na rozdiel od severného sa jedná o podstatne kratšiu trasu a jednoduchšie technické riešenie vzhľadom na profil terénu.
V rámci jeho výstavby bolo potrebné prerobiť križovatku Bratislavská - Strojárenská na okružnú. Ďalej sa bude musieť premostiť krajská cesta do Zelenča a takisto aj potok Trnávka. Problematickým sa javí vyššie spomínané prepojenie Bulharskej ulice s miestnou časťou Modranka.