Dopravní policajti náhradnú výsadbu zamietli, mesto ju žiadalo. Kompletne opravená cesta do Zelenča je zatiaľ v dočasnom užívaní, stavbu ešte neskolaudovali. Pre nevysadené stromy popri nej.
TRNAVA. Pre kompletnú rekonštrukciu cesty z Trnavy do neďalekého Zelenča, o ktorú sa stará Trnavský samosprávny kraj (TTSK), vyrezali všetky stromy popri nej.
Po oboch stranách asi štvorkilometrového úseku dali „dole“ celkovo 115 drevín, prevažne orechov. Výrub bol podľa Patrika Velšica, hovorcu kraja, nevyhnutný.
Opravená cesta je totiž širšia a vzhľadom na Slovenskú technickú normu (STN), ktorá hovorí aj o minimálnej vzdialenosti kmeňov stromov a koruny od cestnej komunikácie, pôvodná poloha drevín s ňou bola v rozpore.
Radnica požaduje náhradnú výsadbu
Okresný úrad v Trnave výrub povolil ešte minulý júl. Radnica súhlasila s podmienkou náhradnej výsadby, ktorú neskôr dopravní policajti zamietli. Ešte v polovici minulého decembra sa Dárius Baxa z okresného oddelenia dopravy policajného zboru v Trnave pre mesto vyjadril, že s výsadbou stromov popri ceste nesúhlasia z dôvodu vážnych následkov na zdraví pri náraze vozidla do stromu pri dopravnej nehode. „Nebudeme meniť stanovisko a trváme na náhradnej výsadbe mimo blízkosti ciest,“ zhrnul Baxa. Ďalej od komunikácie sú už súkromné pozemky.
V polovici januára cestu neskolaudovali pre mestom požadovanú výsadbu. „Kolaudačné konanie bude prerušené do doby uskutočnenia výsadby 104 nových stromov,“ ozrejmila Jana Galková z mestského referátu ochrany prírody a krajiny.
foto: (MV)
Vzhľadom na stanovisko dopravných policajtov a fakt, že ďalej od cesty už nie sú pozemky vo vlastníctve TTSK, kraj navrhol radnici refundáciu spoločenskej hodnoty vyrúbanej cestnej zelene. Presne 104 kusov by im dodal s tým, že mesto by si ich mohlo vysadiť, kde chce. S tým však nesúhlasilo a trvalo na pôvodnej výsadbe pri komunikácii.
Stromy nakoniec pri ceste rásť budú. Velšic nám potvrdil, že ich vysadia o niečo ďalej, mimo ochranného pásma cesty, ktoré už nevlastní kraj. „Odbor dopravnej politiky TTSK požiadal dňa 3. februára v zmysle zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy o súhlas s uskutočnením náhradnej výsadby nájomcov poľnohospodárskej pôdy,“ dodal Velšic.
V rámci ochrany pôdy pred veternou eróziou, by nakoniec mohli vysadiť stromy aj na týchto pozemkoch.
Aké stromy tam budú, rozhoduje mesto
Druh drevín, ktoré sa majú vysadiť, určuje a schvaľuje mesto. Navrhnuté stromy majú byť listnaté, geograficky príslušné tunajším podmienkam, s obvodom kmeňa asi dvanásť centimetrov s korunou vo výške dva a pol metra. Najvhodnejšími sú jaseň, javor, prípadne lipa.
„K vysadeným stromom sme požadovali zabezpečiť aj ukotvenie a ochranu proti poľným zvieratám, ktoré hlavne v zimných mesiacoch obhrýzajú ich kôru,“ dodala Galková.
Podľa jej slov stromy pri ceste sú dôležité a plnia viaceré funkcie, predovšetkým ekologické a environmentálne. Ďalej klimatické, zmierňujú teplotné extrémy, priaznivo pôsobia na prúdenie vzduchu či zachytávanie prachu.
Dôležitou je aj funkcia ochrany pôdy pred vodnou a veternou eróziou, hydrická zasa zabezpečuje vsakovanie zrážok. Nemenej dôležitými sú izolačná, krajinotvorná a estetická. Treba spomenúť aj psychologickú funkciu - koruny stromov prerušujú fádnosť a monotónnosť ciest vodičom. V dnešnej dobe sa už upustilo od vysádzania ovocných drevín.
Rekonštrukcia komunikácie pozostávala z úpravy podložia, ktoré zhutnili. Rozšírili ju asi o jeden meter, nová má šírku necelých sedem metrov. Natiahli nový asfalt, doplnili aj odvodňovacie žľaby a obnovili dopravné značenia. Celkové náklady sa vyšplhali na viac ako 853-tisíc eur, práce zabezpečovala spoločnosť Cesty Nitra. Nad doplnením cyklochodníka sa neuvažovalo, pretože pozemky mimo ochranného pásma cesty už nevlastní kraj.