Ich nárast vníma politológ ako prejav dôvery verejnosti, že sa nimi samospráva bude seriózne zaoberať.
TRNAVA. Neodhrnutý chodník, kanál bez poklopu, chýbajúce lampy či prepadnutá vozovka. Z roka na rok sa Trnavčania viac zaujímajú o veci vo svojom okolí. V tom predchádzajúcom poslali na stránku odkazprestarostu.sk 625 podnetov (v roku 2013 - 435 podnetov).
Ďalších 148 eviduje magistrát, ktoré podali občania prostredníctvom kontaktného formuláru na mestskej webstránke. Jana Gmitterová z referátu komunikácie mesta Trnava nám potvrdila, že množstvo podnetov ľudia nahlasujú aj osobne, telefonicky či mailom priamo zamestnancom mestského úradu. Ich presné počty však nevedú.
Stránka funguje od roku 2011
Úplne prvý podnet zavesili na odkazprestarostu.sk vo februári 2011, išlo o výtlk na chodníku na Zelenečskej ulici.
Na hlasované udalosti sú rôznorodé, súvisia najmä s ročným obdobím. Na jar sú to čierne skládky, v lete nepokosená tráva a na jeseň neodhrabané lístie, v zime zasa sneh. „Vybrať kategórie, ktoré sa objavujú najčastejšie, je veľmi náročné. Počas celého roka riešime odkryté šachty, chýbajúce poklopy, zničené smetné koše, parkovanie, výtlky, prepadnuté cesty, cyklochodníky alebo nefungujúce verejné osvetlenie,“ dodala Gmitterová.
Podľa prehľadnej štatistiky na stránke odkazprestarostu.sk, od roku 2011 tam evidujú 1104 podnetov (do 12. januára 2014). Najviac z nich sa týkalo ciest a chodníkov, nasledovali zeleň a životné prostredie. Prvú trojku uzatvára verejný poriadok. Z celkového množstva podnetov sa podarilo už viac ako polovicu vyriešiť (692, do 12. januára 2014).
V tomto roku zaevidovali na webstránke zatiaľ 13 podnetov (do 12. januára 2014). Medzi najaktuálnejšími v zozname nahlásených podnetov sú napríklad rozkopávka na Podjavorinskej, stojisko komunálneho odpadu na Golianovej či prepadnutý chodník na Okružnej.
Zatiaľ sa podarilo vyriešiť dva, cyklochodník pri bývalom Skloplaste a preferečný pruh pre autobusy na Hospodárskej, zvyšnými sa zaoberajú. Magistrát vraj bude odpovedať postupne na všetky podnety, ktoré sa na stránke objavia.
Sú tam však aj „neriešiteľné“. „Medzi problémy, ktoré je ťažké vyriešiť, patrí napríklad parkovanie. Aj napriek tomu, že od roku 2009 mesto Trnava vybudovalo 1 380 parkovacích miest, problém je stále aktuálny,“ dodala Gmitterová. Ďalším problémom sú napríklad bezdomovci, ktorí môžu nájsť útočisko v nocľahárni na Coburgovej ulici, ale viacerí z nich nechcú túto pomoc prijať.
Záujem o okolie rastie
„Ľudia sa o dianie v meste a v ich blízkom okolí zaujímajú stále viac, čo nás veľmi teší. Čo nás mrzí je fakt, že ľudia nám adresujú aj podnety, ktoré sa samosprávy netýkajú a nie je v našich silách ich vyriešiť,“ dodala Gmitterová. V takých prípadoch sa ich snažia aspoň navigovať na správnu inštitúciu.
Spätnú väzbu od občanov považujú za veľmi dôležitú, bez nej by vraj nebolo možné zlepšovať služby a vyvarovať sa chýb. Mesto Trnava už dvakrát získalo Zlaté vedro Milana Capáka, výročnú cenu webového portálu odkazprestarostu.sk, určenú pre starostu či primátora, ktorý najúspešnejšie rieši občianske podnety.
Oficiálne prvú cenu prevzal ešte 12. júna 2013 v Bratislave vtedajší primátor Trnavy Vladimír Butko. Zlaté vedro získala Trnava aj v minulom roku.
Prejav dôvery
Pavol Marchevský, politológ a konateľ spoločnosti Prieskumy, si myslí, že nárast počtu občianskych podnetov možno vnímať ako prejav dôvery verejnosti, že samospráva sa bude podnetmi seriózne zaoberať a vyrieši ich.
„Na druhej strane si aj starostovia a primátori miest uvedomujú, že občianske podnety nemožno ignorovať,“ dodal Marchevský s tým, že verejnosť už citlivejšie vníma, koho má na čele samosprávy. Zvýšený záujem o správu verejných záležitosti je však cítiť nielen na komunálnej úrovni, ale aj vo „veľkej“ politike.
„Mobilizácia verejnosti naznačuje, že transparentnosť narábania s verejnými financiami sa dostávajú pod drobnohľad občanov a vládna moc si, na rozdiel od minulosti, musí dávať pozor na efektivitu vynaložených verejných zdrojov,“ uzavrel Marchevský.
Podľa Ladislava Macháčka, prodekana pre vedecko-výskumnú a edičnú činnosť na Univerzite Sv. Cyrila a Metoda v Trnave, moderné technológie a ich dostupnosť v dnešnej dobe umožňujú, aby občan oslovil svojho voleného zástupcu kedykoľvek to pokladá za vhodné. Dôležitá je spätná väzba.
„Občianska participácia sa čoraz viac bude prejavovať nielen účasťou na voľbách, ale aj v období medzi nimi. Ide jednoznačne o pozitívny trend rozvoja samosprávnej demokracie, kde starosta využije záujem občanov ovládajúcich IT o účasť na správe obce, teda ide predovšetkým o mladšiu a strednú generáciu,“ skonštatoval na záver Macháček.
KONTAKTNÝ FORMULÁR
Kontaktný formulár nájdete na webovej stránke mesta.
Otázky a odpovede, ktoré sú odoslané cez kontaktný formulár na mestskej webovej stránke, nie sú verejne prístupné, preto ho ľudia využívajú skôr na riešenie osobnejších a citlivejších problémov. Zisťujú informácie týkajúce sa konkrétnych matričných dokladov, poplatkov, úľav, občania sa informujú, ako postupovať, keď chcú dať vyrúbať stromy, ale pýtajú sa aj, napríklad, či ich sused má riadne nahlásené psy.
MY RIEŠIME VAŠE PODNETY
Podnety čitateľov sa snažíme riešiť aj my. Minulý rok sme vytvorili emailovú adresu - my.podnety@gmail.com, kam môže ktokoľvek poslať svoj podnet. Zaevidovali sme už desiatky podnetov, všetky sme medializovali, respektíve sme oslovili zainteresovaných. Niektoré problémy sa nám podarilo vyriešiť, ďalšie aspoň otvoriť. Na každý podnet odpovieme.