Ešte pred obnovou Hviezdoslavovej ulice v centre mesta sme informovali, že najväčšie problémy sa očakávajú práve s uložením inžinierskych sietí. Situácia je však horšia ako pri nedávnej rekonštrukcii pešej zóny.
TRNAVA. Obnovu Hviezdoslavovej ulice v centre Trnavy sprevádzajú ťažkosti s inžinierskymi sieťami. Vzhľadom na to, že do ulice sa desaťročia nezasahovalo, podrobné informácie o sieťach či podloží chýbajú.
Riešenie tohto problému zabralo približne dva týždne, ktoré budú mať vplyv na termín dokončenia prvej etapy a samozrejme aj cenu.
Väčšie komplikácie ako na pešej zóne
Vedúci odboru investičnej výstavby mesta Trnava Dušan Béreš ešte pred spustením rekonštrukcie Hviezdoslavovej avizoval, že s komplikáciami v podloží rátajú. Realita však predstihla ich očakávania, situácia je podľa jeho slov horšia ako pri obnove pešej zóny. Tam napríklad narazili aj na nezakreslené potrubie, šachty či dokonca pivnicu.
Problém so sieťami na Hviezdoslavovej spôsobujú jej parametre. Ulica je úzka, z oboch strán ju súvisle lemujú budovy. „Až také komplikácie sme nečakali. Veľký problém nám spôsobil hlavný plynovod. Je tam veľmi veľa sietí a potrubí na malom priestore. Dokonca tam zostali zakopané i niektoré nefunkčné,“ vysvetlil Béreš.
Problematické sú aj šachty na horúcovode pre teplovzdušné ventily, ktoré sa nedajú prerobiť, dá sa im iba prispôsobiť. „Konečnú úpravu armatúr vykonáme až na jar, respektíve, keď nebude vykurovacie obdobie,“ spresnil.
Meškajú dva týždne
Na stavenisku sa robí šesť dní v týždni, pracovalo sa aj počas jednej nedele. S prácami v súčasnosti meškajú približne dva týždne. „Z najhoršieho sme už vonku, väčšinu problémov sme už identifikovali a vyriešili,“ dodal Béreš.
Meškanie chcú do konca roka dobehnúť. V uplynulých dňoch sa už na viacerých miestach kládla dlažba. Chodník bude z betónovej dlažby, odvodňovacie žliabky zo žulových kociek, cyklotrasu spravia z podobnej, ako je na pešej zóne. Stred ulice, kadiaľ budú premávať vozidlá, chcú vyplniť syenitovými kockami.
Syenit je hornina, ktorá sa najbližšie vo veľkom ťaží a štiepa v susedných Čechách. Ťažobná spoločnosť však momentálne nemá žiadny v skladoch, syenit vie zabezpečiť až na budúci rok. „Dodávateľ sa pokúšal zohnať syenit v Nemecku či Taliansku, ale tie nezodpovedali farebnosťou tomu českému, teda farebnosti, ktorú požadoval projektant,“ spresnil Béreš.
Aby však do jari mohla ulica aspoň čiastočne fungovať, namiesto neho zatiaľ uložia betónové kocky. Tie neskôr vymenia práve za český syenit. Podľa predbežných informácií ho majú v priebehu januára rezať na požadovanú veľkosť a ak to počasie dovolí, klásť ho plánujú vo februári.
Do konca novembra
Prvú etapu obnovy majú dokončiť do 29. novembra. Úsek od Trojičného námestia po Gymnázium Angely Merici má byť dovtedy hotový aj vrátane povrchov. To, či sa bude pokračovať aj v decembri, závisí od klimatických podmienok a, samozrejme, od dodávateľa, či má na to pripravené kapacity. Pred zimou však nechcú nič zbytočne rozkopávať, respektíve nechať niečo rozrobené. Pokračovať sa bude v marci v závislosti od počasia.
Kompletnú obnovu pôvodne odhadli na 590-tisíc eur, v elektronickej aukcii sa cenu podarilo stlačiť na 513-tisíc eur. Do tejto sumy je zarátaný aj rezervný fond.
Ten zriadili na riešenie nepredvídaných problémov. Prvýkrát ho použili pri obnove pešej zóny a osvedčil sa. V rezervnom fonde na Hviezdoslavovu je 50-tisíc eur (10 percent z celkovej sumy).