Pás ekokošov má zabrániť vjazdu štvorkoliek a vozidiel, ktoré nemajú oprávnenie na vjazd na danú hrádzu.
GABČÍKOVO. Na hrádzi odpadového kanála v Gabčíkove sa realizovala úprava koruny hrádze, jej navýšenie, doplnenie hrádze a vybudovanie asfalto-betónovej cesty. Odpadový kanál je stavebným objektom, ktorý je súčasťou Vodného diela Gabčíkovo (VDG). Zo 100 kilometrov hrádzí vodného diela ide o posledný 5,3-kilometrový úsek, ktorý ešte nemal dobudovanú hrádzu v zmysle kolaudačného rozhodnutia. Informovala o tom hovorkyňa š. p. Vodohospodárska výstavba (VV) Diana Migaľová Baschierová.
Hlavným zámerom oboch opatrení bolo spevnenie koruny hrádze, päty hrádze a zamedzenie prístupu nepovolených vozidiel na objekt hrádze, konštatovala. Múr z ekokošov zároveň plní významnú funkciu pri predchádzaní škodám na životnom prostredí v danej oblasti. Často sa totiž stávalo, že sa po hrádzi denne prehnalo aj 20 vozidiel bez oprávnenia na jej použitie, čo je ročne až 7300 vozidiel, vysvetlila. Ako dodala, ekokoše sa tiahnu pozdĺž hrádze z toho dôvodu, že nelegálne vjazdy na hrádzu boli zaznamenané práve z poľných a lesných ciest, ktorých výjazdy sú krížom na hrádzu.
Osadenie ekokošov na hrádzi zabezpečoval investičný odbor š. p. VV v súlade s platným kolaudačným rozhodnutím Okresného úradu Bratislava, ktoré nariaďuje zabezpečiť hrádzu vodného diela ako objektu kritickej infraštruktúry s mimoriadnym významnom pred neoprávnenými vjazdmi vozidiel. Rovnako tak sa za ochranu odpadového kanála postavil aj technicko-bezpečnostný dozor, ktorý má dohľad nad bezpečnosťou hrádzí.
Podľa hovorkyne podniku múr spĺňa všetky podmienky ekologickej stavby, nezaťažuje životné prostredie a pomáha chrániť objekt vodného diela pred nepovolenými zásahmi. Toto opatrenie má dostatočnú pevnosť a odolnosť voči nárazom. Zároveň je vodopriepustné, nezasahuje negatívne do prírody a nenarušuje teleso hrádze, ako je to napríklad v prípade štandardných zvodidiel, ktoré musia byť osadené vnútri hrádze na betónovom podklade, zdôraznila Migaľová Baschierová.
Aby sa podporil zámer zamedziť nepovolený prejazd hrádzou pre vozidlá bez oprávnenia na vstup, budú následne na asfaltke osadené aj hydraulické stĺpiky, konštatovala. Úpravu koruny hrádze, jej navýšenie, doplnenie hrádze a vybudovanie asfalto-betónovej cesty na hrádzi realizovala firma DIS, s. r. o., v hodnote 1 288 tisíc eur. Múr, osadenie ekokošov a osadenie rámp uskutočnila firma K.P.A. za 514 039 eur.