Viete prečo, keď horí na Hlinách, nie je počuť sirény? Pretože hasiči bežia s vedrami, s autom by neprešli. Ľudia parkujú všade, kde sa dá, najmenej miesta býva spravidla večer. Vitajte na Hlinách.
TRNAVA. Ako tretie najproblémovejšie sídlisko v ankete na našej webstránke trnava.sme.sk, ktorej sa zúčastnilo v priebehu dvoch mesiacov 799 ľudí, sa umiestnilo sídlisko Na Hlinách, ktorému takmer všetci z Trnavy hovoria Hliny. Kliklo na ne 142 ľudí.
Čo s jamou? Postavíme tam činžiaky
S výstavbou tohto najmladšieho a zároveň najmenšieho sídliska, ktoré tvorí vlastne iba jedna ulica, sa začalo v osemdesiatych rokoch pod pracovným názvom Vodáreň II.
Bola tam tehelňa, výroba v nej sa skončila v roku 1981. Krátko na to sa rozbehla výstavba panelových domov. „Na výstavbu sa využila jama po ťažbe hliny. Zámer bol postaviť 937 bytov aj s občianskou vybavenosťou. Sídlisko sa dokončilo až v deväťdesiatych rokoch, keď tam mesto dostavalo tri obytné domy,“ povedal Silvester Korec, ktorý je spoluautorom pripravovaného druhého zväzku Dejín Trnavy. Podľa jeho slov na mieste posledných troch činžiakov mal byť pôvodne závod Zornica, ktorý chceli premiestniť z centra mesta (nachádza sa medzi mestským úradom a kinom Hviezda). Nakoniec sa však od toho upustilo, namiesto závodu sú tam bytové domy.
foto: 3x (len)
Výmera sídliska je 99-tisíc metrov štvorcových, podľa informácií z matriky tam v súčasnosti žije viac ako tritisíc ľudí. Hliny patria medzi najhustejšie osídlené časti Trnavy. Všetci domáci považujú za najväčší problém parkovanie. Paradoxne aj tí, ktorí auto nemajú. Prekáža im, že niektorí odstavia svoje vozidlo na trávnik, chodník či priamo pod okná. Pravidelné výjazdy mestskej polície sú toho dôkazom.
Hliny sú na tom dosť dobre, čo sa týka občianskej vybavenosti, blízko sú viaceré nákupné centrá. Priamo na sídlisku sú tri predajne potravín, dá sa tam ísť aj na pizzu, aj na pivo. V blízkosti sídliska sú tri materské a dve základné školy. Na Hlinách je aj Gymnázium Jána Holého, za Špačinskou cestou zasa Obchodná akadémia. Športový areál Slávia je od sídliska asi päť minút, do centra to zvládnete vychádzkovým tempom za štvrťhodinku. Z tohto pohľadu to vyzerá ako skvelé bývanie. Problémov je však viacero, ten hlavný sa vynára po zotmení.
foto: (len)
foto: 2x (PJ)
Parkovanie - nočná mora domácich
Anna (41) býva Na Hlinách už desať rokov v dvojizbovom byte, pracuje v Bratislave, denne dochádza vlastným autom. „Zaparkovať do sto metrov od domu vo večerných hodinách je nemožné. Autá stoja hocikde, často blokujú iné. Dosť často parkujem až pred nákupným centrom, stovky metrov od domu,“ hovorí Anna. Ďalšiemu obyvateľovi Hlín, otcovi rodiny, tam prekáža hlavne neustály ruch.
„Sídlisko je vlastne iba jedna ulica. Po nej všetci prichádzajú i odchádzajú. Počuť každé jedno auto,“ dodáva Peter (35) s tým, že tam veľa ľudí žije na malej ploche. Chýba mu zeleň, viaceré detské ihriská sú v dezolátnom stave. „Chýba mi tu aj trochu súkromia, nebaví ma totiž pozerať na protiľahlú bytovku susedom priamo do okien,“ konštatuje Peter. Trávniky sú často posiate exkrementmi, s deťmi tam vraj futbal určite nehráva.
Viceprimátor Bystrík Stanko sa vyjadril, že Hliny sú „nešťastné“ sídlisko. Problém číslo jedna je na radnici dôverne známy. „Prebehlo tam územné konanie. Pozemok na výstavbu parkovacieho domu sme už schválili, dokonca sa tam predlžoval termín. Ozvali sa tam ľudia z tesnej blízkosti, že ho tam nechcú. Ale predpokladám, že budúci rok sa už začne s výstavbou,“ dodáva Stanko.
Obyvatelia Hlín sa počas plánovanej stavby zrejme nevyhnú komplikáciám, ťažké nákladiaky či iná technika bude musieť premávať pod ich oknami. Inak to nejde vzhľadom na rozlohu sídliska. Parkovací dom sa zdá byť jediným riešením.
foto: HAZZ TT
Prejsť nemôžu často ani hasiči
Problémy so zaparkovanými autami pri prejazde majú aj hasiči. Nielen tu. „Vo všeobecnosti možno konštatovať, že na väčšine trnavských sídlisk evidujeme ťažkosti pri vykonávaní zásahovej činnosti. Je to spôsobené najmä zlou prejazdnosťou hasičskej techniky z dôvodu nedisciplinovaného parkovania osobných motorových vozidiel, absenciou náhradnej trasy na miesto udalosti a iné,“ vysvetľuje Tomáš Bílik, hovorca krajských hasičov.
Vzhľadom na jednu prístupovú komunikáciu sa im obchádzka na Hlinách hľadá asi najťažšie v porovnaní s ostatnými mestskými časťami.
Na mestskú políciu volá z Hlín najviac ľudí
Najviac výjazdov mestskej polície (MsP) na Hliny je pre zle odstavené autá. Náčelník MsP Igor Keleši ho označil aj za sídlisko s najväčším počtom oznamovateľov priestupkov statickej dopravy. Väčšinou vraj ide o ľudí, ktorí už dostali pokutu za parkovanie a teraz poukazujú na iných.
„Je to mladé sídlisko, kde mládež postupne dorastá. S tým sa, samozrejme, spájajú aj rôzne aktivity, ako napríklad zgrupovanie sa vo večerných či nočných hodinách, konzumácia alkoholických nápojov a následné rušenie nočného pokoja. Ale oproti iným lokalitám sa nijako nevymyká z priemeru,“ ubezpečuje Keleši.
Štátni policajti tu zaevidovali v prvom polroku šesť trestných činov. Dvakrát zmizli osobné veci z auta, jeden raz niekto odčerpal pohonné hmoty priamo z nádrže. Ďalej jeden ukradnutý mobil v škole, postriekaná fasáda na gymnáziu a jeden opitý vodič, ktorý nafúkal nad jedno promile. „Môžeme skonštatovať, že z hľadiska kriminality nepovažujeme toto sídlisko za problémové, o čom svedčí uvedená štatistika,“ tvrdí Martina Kredatusová, krajská policajná hovorkyňa.
Realitný maklér Tomáš Letovanec považuje za výhody sídliska dobrú občiansku vybavenosť, pešiu dostupnosť nákupných domov a centra mesta, dispozične zaujímavé byty. Parkovanie označil za najhoršie zo všetkých sídlisk v Trnave.
„Dopyt po bytoch Na Hlinách je dobrý. Veľmi dobre sa predávajú jednoizbové byty Na Hlinách vzhľadom na ich dispozíciu a rozlohu, zaujímavé sú aj dvojizbové a veľké trojizbové byty,“ spresňuje Letovanec. Väčšina jeho klientov, ktorí sa zaujímajú o Hliny, sú mladé rodiny, prípadne jednotlivci.