V Galérii Jána Koniarka sprístupnili trvalú expozíciu portrétov od 18. do 21. storočia. V synagóge si možno od včera pozrieť videá s ženskou tematikou, v klUbe 3 popočúvať zvukovú nahrávku cez trubice a v Kopplovej vile obdivovať krehké priestorové inštalácie.
TRNAVA. Tri výstavy a jednu expozíciu sa rozhodla otvoriť v jeden deň trnavská Galéria Jána Koniarka. V Kopplovom kaštieli i Synagóge - centre moderného umenia dala priestor výtvarníkom jednej generácie zo Slovenska a Čiech a doplnila ich obrazmi zo svojho depozitu. Hoci deň vernisáže majú prezentácie Tomáša Vaněka, Miry Gáberovej a Denisy Lehockej totožný, záver je stanovený od 23. mája do 6. júna. Prehľad portrétneho žánru od 18. do 21. storočia bude visieť vo vstupe galérie natrvalo.
Tri v jednom
"Urobili sme akciu 3 v 1," zažartoval riaditeľ galérie a kurátor výstav Vladimír Beskid. Autori podľa jeho slov predstavujú tri odlišné polohy súčasného výtvarného myslenia. Kým Lehocká sa sústreďuje na objekt inštalácie a rozmýšľa v priestore, Gáberová stavia na video a pohyblivý obraz. A jeden z výrazných predstaviteľov súčasnej českej postkonceptuálnej scény Tomáš Vaněk predstavuje svoj particip čo je autorské pomenovanie pre akcie a intervencie, ktoré priamo reagujú na konkrétne miesto či priestor. Jeho zámerom je napojiť sa na vybranú situáciu a donútiť diváka k spoluúčasti.
V aktuálnom participe v Trnave s poradovým číslo 101 ide o tri rozličné podoby zvukovej nahrávky v troch miestnostiach, ktoré umožňujú dve tuby, prechádzajúce cez galerijné steny. "Tento výstavný projekt sa koná v rámci medzinárodného festivalu nových médií Multiplace, ktorý bude pokračovať na budúci týždeň ďalšími aktivitami," dodal Beskid.
Autori trnavského regiónu
Nová expozícia v Kopplovej vile ponúka edukatívny prehľad vývoja portrétneho žánru od polovice 18. storočia do začiatku 21. storočia ako jedného z klasických žánrov európskej obrazovej kultúry. Štrnásť diel predstavuje kolekciu najkvalitnejších podobizní zo zbierkového fondu galérie a sústreďuje sa predovšetkým na autorov, ktorí pôsobili v trnavskom regióne, alebo odtiaľ pochádzali (Jozef Zanussi, Jozef Balogh, Štefan Polkoráb, Jozef Šturdík, Jozef Trepáč, Peter Rónai).
Galériu príznačne otvára majestátny barokový portrét cisára Jozefa II. z roku 1785, posledným v zostave je autoportrét Petra Rónaia z roku 2007 so vstavaným videom na čele. Galéria portrétov je už treťou stálou expozíciou po Jánovi Koniarkovi - zakladateľovi slovenského moderného umenia v roku 2002 a Klenotoch domova klasickom slovenskom umení 20. storočia z roku 2007.