Nový zákon o cestnej premávke rozšíril kompetencie mestskej polície. Za zlé parkovanie na chodníku či na verejnej zeleni hrozia pokuty, či nasadenie blokovacieho zariadenia.
TRNAVA. Okrem zmien v maximálnej povolenej rýchlosti sa vodičov v obci asi najviac dotklo ustanovenie o parkovaní. Podľa nového zákona musí vodič parkujúci na chodníku nechať pre chodcov voľný priestor minimálne v šírke 1,5 metra. Státie na verejnej zeleni je úplne zakázané a za jeho porušenie už po novom môžu policajti nasadiť aj papuču.
„Od začiatku februára sa naše kompetencie rozšírili. Kým predtým sme autu, ktoré parkovalo na trávniku, mohli nechať iba predvolanie za stieračom, teraz máme právomoc založiť aj blokovacie zariadenie," povedal náčelník Mestskej polície v Trnave Igor Keleši. Zatiaľ sa však snažia vodičov viac vychovávať ako pokutovať a na zlé parkovanie ich slovne upozorňujú.
Vodičov sa snažia vychovávať
Momentálne je podľa Kelešiho prioritou naučiť vodičov správne parkovať na chodníkoch. „Parkovanie na zeleni riešime len na základe podnetu. Viaže sa k nemu pokuta v blokovom konaní vo výške 33 eur, v správnom konaní do 60 eur," vysvetľuje náčelník. K dispozícii majú pritom plán zelene v meste, podľa ktorého vedia určiť, či sa jedná naozaj o zeleň verejnú.
Problém so zlým parkovaním a následným zničením zelene registruje aj radnica. Podľa hovorcu Pavla Tomašoviča je najvypuklejší na sídliskách, kde si ľudia často chcú zaparkovať auto až pod svoje okno.
Slová hovorcu potvrdzujú aj ľudia zo sídliska Linčianska. „Niektorí vodiči si skracujú cestu cez trávu a potom to vyzerá ako na tankodróme. Hlavne vtedy, keď je zem rozmočená a autá robia hlboké brázdy," povedal Petr. Situácia hnevá aj Štefániu, ktorá býva na Slovanskej ulici. „Všímam si, ako parkujú. Niekedy sa nedá okolo nich ani prejsť," povedala rozhorčene.
Riešením by boli parkovacie domy
„Dlhodobé nesprávne parkovanie len pokutovanie nevyrieši, je treba aby ľudia boli sami uvedomelejší," povedal Tomašovič. Riešením by podľa neho mohla byť aj výstavba viacpodlažných parkovacích domov. Tie sa však priamo medzi panelákmi stavať nedajú. „Je tu podmienka, že ľudia budú ochotní prejsť pešo nejakých 300 - 400 metrov od parkoviska k domu. Rovnako takéto parkovanie by bolo spoplatnené," vysvetlil Tomašovič.
Vyriešiť parkovanie v meste sa teda nedá zo dňa na deň. Ľudia by si však podľa hovorcu mali uvedomiť, že aj keď majú právo kúpiť si auto, nie je samozrejmé, že majú právo ním zabrať aj verejné priestranstvo.